Armtrening

Så lenge armene våre fungerer uten smerter, tenker vi nesten ikke på dem. Men det er ikke uvanlig med plager. Yrke, fritid og sport krever forskjellige bevegelser som kan utløse smerter i håndledd og albuer. Å gjennomføre regelmessige øvelser for å styrke armmusklene vil hjelpe deg til å holde armene friske og motvirke eller forebygge plager. Spør legen din om disse øvelsene passer for deg.

ØVELSER:


Øvelse 1

Øvelse mot senebetennelser

Du kan selv bidra til å få kontroll over problemer med senebetennelse med de spesielle tøyeøvelsene 1 og 2.

  • Støtt deg med utstrakt arm og vinklet hånd på et bord.
  • Drei hånden slik at den peker mot lillefingeren, til alle fingrene peker mot kroppen.
  • Fjern håndflatene fra bordet, mens fingrene forblir på bordplaten.
  • Bøy albuene til det bygger seg opp en lett spenningsfølelse. Hold spenningen i 15 sekunder.
  • Gjenta øvelsen regelmessig.

Øvelse 2

Tøyeøvelser for bøyemuskulaturen i fingrene

Disse øvelsene kan redusere hevelser i kronisk overbelastede sener og dermed medføre en trykkavlastning i nervene (øvelse 1 støtter også helbredelsen).

  • Støtt deg med utstrakt arm og vinklet hånd på et bord.Drei hånden som ligger flatt, slik at den peker mot lillefingeren, til alle fingrene peker mot kroppen.
  • Press håndflatene fast mot bordplaten og øk forsiktig tøyingen.
  • Det oppstår en spenningsfølelse i indre underarm.Reduser trykket umiddelbart hvis du føler smerter i håndleddet.Hold spenningen i 15 sekunder.
  • Gjenta øvelsen regelmessig.

Øvelse 3

Tøyeøvelser mot "tennisalbue"

Du kan selv bidra til å få kontroll over problemer med tennisalbue med de spesielle tøyeøvelsene.

Vinkle hånden nedover med utstrakt arm.Drei hånden slik at den peker mot lillefingeren så langt du greier.Fingerneglene peker utover fra kroppen under denne øvelsen.Press den vinklede hånden mot kroppen med lett trykk med den andre hånden.Det oppstår en spenningsfølelse i underarmmuskulaturen.Øk tøyingen forsiktig og hold den i 15 sekunder.Gjenta øvelsen regelmessig.

Øvelse 4

Styrkeøvelser for bøyemusklene i fingrene

  • Legg behandlingsmassen (*) i håndflaten og press fingrene inn i massen til fingertuppene når frem til håndflatene og danner en helt lukket knyttneve.
  • Løsne fingrene og rull behandlingsmassen i hendene for å gjenopprette den opprinnelige formen.
  • Gjenta denne øvelsen flere ganger.

Øvelse 5

Styrkeøvelser for strekkemusklene i hendene

Plasser underarmen på et bord eller en stol og la hånden henge med håndflaten over bord- eller stolkanten.

  • Grip behandlingsmassen (*) med fingertuppene på samme hånd.
  • Mens den andre hånden holder behandlingsmassen i en fast stilling, prøver du å strekke håndleddet oppover (trekke det mot kroppen), og armen må fortsatt ligge på bordet.
  • Gjenta denne øvelsen 10 ganger.

Øvelse 6

Styrkeøvelser for bøyemusklene i hendene

Plasser underarmen på et bord eller et stollene og la hånden henge ned med håndflaten opp over bord-eller stollenekanten ("Holde hånden opp").Grip behandlingsmassen (*) med fingertuppene på denne hånden. Nå kan du prøve å bøye håndleddet, mens den andre hånden holder behandlingsmassen i en fast stilling.Gjenta denne øvelsen 10 ganger.

(*) Myk gummimasse som tilpasser seg til kroppstemperaturen og gir motstand under øvelsene.