10 tips for sunne føtter – hold deg i form!

Hvem har ikke opplevd dette ... smerter i føttene – enten etter en lang arbeidsdag eller etter å ha utøvd sportsaktiviteter! Føttene våre er egentlig laget for å gå barbent på naturlig underlag. Isteden klemmer vi dem inn i sko hver dag, som heller følger motetrender enn behovene til føttene. 15 minutter om dagen kan være nok til å trene føttene og slappe av fra hverdagens stress. Du gjør noe godt for deg selv og føttene. De vil takke deg!

Vi har samlet et utvalg øvelser til deg nedenfor:

ØVELSER:


"C-buen"

Grip foten din i sittende stilling med begge hender. Ta hovedleddene på store- og lilletåen i hver sin hånd, som vist. Rull nå begge tærne mot hverandre. Det oppstår en jevn C-formet bue. Gjenta denne øvelsen 10-20 ganger eller mer.

Tips: Pass på at du bruker myke bevegelser ved øvelsen! Dette er en enkel øvelse!

Tidsforbruk: 3-5 minutter

"Rive i stykker avis"

Sett deg på en stol og plasser begge føttene på en avis. Grip etter avisen med tærne og riv den i stykker side etter side. Prøv å rive avisen i mange papirstrimler. Øv i minst ett minutt.

Tips: Dette er en middels vanskelig øvelse!

Tidsforbruk: ca. 1 minutt

"Fotspiralen"

Sett deg bekvemt på gulvet, slik at høyre fot og legg danner en rett vinkel. Ta forfoten med høyre hånd og hælen på høyre fot med venstre hånd. "Vri" nå høyre fot forsiktig som et "vått håndkle". Da blir hælen dreid innover og forfoten utover. Gjenta denne øvelsen 10-20 ganger eller mer.

Tips: Pass på at du bruker myke bevegelser og utfør ikke bevegelsen lenger enn til du møter motstand. Dette er en middels vanskelig øvelse!

Tidsforbruk: ca. 5 minutter

 

"Løfte håndkle"

Sett deg på en stol og plasser en fot på et håndkle. Grip etter håndkleet med tærne og prøv å løfte det. Øv i minst 30 sekunder.

Tips: Du kan også utføre denne øvelsen mens du står. Det øker vanskelighetsgraden. Dette er en middels vanskelig øvelse!

Tidsforbruk: ca. 30 sekunder

"Lage knute på et tau"

Legg et ca. 1 m langt tau av middels tykkelse på gulvet og sett deg ned foran det på en stol. Grip endene på tauet med begge føttene. Forsøk deretter å lage en knute på tauet. Gjenta øvelsen 5 ganger.

Tips: Dette er en vanskelig øvelse!

Tidsforbruk: ca. 2 minutter

"Ballmassasje"

Rull en tennisball med fast trykk frem og tilbake på fotsålen. På den måten kan du "bearbeide" hele fotsålen fra forfoten til hælområdet. Øv så lenge du ønsker eller finner det behagelig.

Tips: Du kan også utføre denne øvelsen mens du sitter. Du kan stimulere føttene dine enda mer med en massasjeball.

Tidsforbruk: ca. 3 minutter

"Skrive"

Legg et papirark på gulvet. Sett deg foran det på en stol og plasser en fot på papiret. Klem fast en blyant mellom stortåen og neste tå. Skriv et ord, for eksempel Bauerfeind. Øv i minst 3-5 minutter.

Tips: Dette er en middels vanskelig øvelse!

Tidsforbruk: 3-5 minutter

"Gå på tærne"

Plasser begge føttene parallelt. Gå deretter i kort tid på tærne og roter med hælen 10 ganger til høyre og 10 ganger til venstre uten å sette ned hælene.

Tips: Gjør denne øvelsen regelmessig og flere ganger om dagen, helst når du pusser tennene! Dette er en middels vanskelig øvelse!

Tidsforbruk: 3-5 minutter

"Rulle ball"

Sett deg på en stol og løft føttene. Ta en mellomstor ball mellom føttene. Klem den kraftig sammen med fotballene. Rull deretter ballen fra fotballene tilbake til hælen uten å miste den. Rist deretter kraftig løs i benene. Gjenta øvelsen 5 ganger.

Tips: Dette er en vanskelig øvelse!

Tidsforbruk: 3-5 minutter

"Krølle og glatte ut ark"

Sett deg på en stol og legg et papirark foran den. Plasser føttene på arket. Krøll sammen papiret med begge føttene så mye som mulig. Brett deretter ut og glatt arket med føttene igjen. Gjenta øvelsen 2 ganger.

Tips: Dette er en vanskelig øvelse!

Tidsforbruk: 1-2 minutter