Venehelse

Hjelp føttene med bevegelsene

Den som ønsker å gjøre noe godt for føttene i tillegg til en eventuell kompresjonsbehandling, bør jevnlig utføre et par øvelser for å holde venene i form. Nedenfor har vi gitt noen eksempler på øvelser for deg.

ØVELSER


Øvelse 1

Marsjer på stedet som oppvarming. Løft kneet opp med stor kraft og la armene svinge løst med.

Øvelse 2

Løft et ben fra gulvet og tegn et åttetall i luften. Gjenta denne øvelsen 5-10 gnager per ben.

Øvelse 3

Gå opp på en tykk bok på tærne (f.eks. en telefonkatalog) og strekk deg oppover. Berør gulvet med hælene 15 ganger.

Øvelse 4

Hold armene strukket ned på sidene langs kroppen i flatt ryggleie. Lag sirkler med benene i ca. 30 sekunder i luften, som om du sykler.

Øvelse 5

Rull en ball i sirkel med fotsålene på bakken i omtrent et halvt minutt.

Øvelse 6

Plasser en tørkerull eller en flaske foran føttene på gulvet. Beveg føttene på rullen frem og tilbake i bue fra hælen og helt frem til tærne 15 ganger.

Øvelse 7

Løft benet i ryggleie. Bøy og strekk det 15 ganger mot kraften i en gymnastikkstrikk.

Øvelse 8

Legg deg flatt ned og legg benene på en pute eller en rull. Trekk opp begge fotspissene mot kroppen 15 ganger.

Øvelse 9

Gå opp på tærne med samlede ben 15 ganger og senk deretter føttene langsomt ned igjen.

Øvelse 10

Stå med føttene på hælene. Løft høyre og venstre fotspiss vekselvis 15 ganger.